אמהות יחידנית מול משותפת

היתרון הגדול בשימוש בתורם אנונימי הוא שלאחר הלידה אין תלות באדם אחר או בכל גורם חיצוני לצורך גידול הילד (כמו בהורות משותפת) וההורה זוכה בעצמאות ובזכות לטפל בילדו שלו כראות עיניו.

מצד שני, יתרון זה יכול במצבים מסוימים להוות גם חסרון, כיוון שנטל ההורות נופל כולו על אדם אחד, על כל המשתמע מכך וגידול עצמאי של ילד יכול במהרה להפוך לעול כלכלי ונפשי כבד, במיוחד במקרים בהם להורה אין סביבה משפחתית תומכת כמו סבים וסבתות, דודים, חברים וכדומה.

יתרונות המסלול הם שהוא מאפשר להביא ילד לעולם גם שלא בתוך מערכת זוגית ומצד שני הוא מאפשר לחלוק את חוויית ההיריון וההורות עם שותפים תומכים לאורך כל הדרך. כמו כן, המעמסה הכלכלית הכרוכה בגידול הילד נחלקת בין שני אנשים (או יותר) ואין צורך בנסיעות לחו”ל או לרכוש זרע בבנק הזרע. השותפים להורות נתקלים בפחות קשיים בירוקרטיים בזכות העובדה שיש לילד שני הורים שהם גבר ואישה.

הורות משותפת הינה שותפות בין שניים או יותר אנשים (גבר ואישה שאינם במערכת יחסים זוגית האחד עם השנייה, או זוג חד מיני שבחרו לצרף אדם שלישי למערכת היחסים שלהם), שבחרו במודע להביא לעולם ילד/ה יחד, מבלי לנהל משק בית משותף או חיי זוגיות האחד עם השנייה. הבחירה במודל ההורות המשותפת מצריכה הסכם כתוב וחתום בו מוסכמים מראש כל הנושאים הנוגעים לילד/ה בדומה להסכם גירושין/הסכם ממון, כגון – חינוך, אזור מגורים ומרחק אחד מהשנייה, הסדרי ראיה, נושאים פיננסים, נושאים רוחניים (כגון מידת הזיקה לדת, אורח חיים) וכל נושא אחר הקשור לגידול הילד/ה שיכול להוות מקור חיכוך בעתיד (רצוי תמיד לחשוב על מירב הדברים שעלולים להוות חיכוכים בעתיד ולעגן אותם בהסכם ההורות המשותפת).

תהליך ההורות המשותפת הינו תהליך מורכב שיכול לקחת זמן ממושך. השלב הראשון בתהליך ההורות המשותפת הינו למצוא את הפרטנר/ים המושלמים לך. השלב הראשון הוא שלב קריטי שכן יש לזכור כי בשלב זה כי הפרטנר שבחרתם יהיה חלק מחייכם כל החיים, חלק מחייו של הילד/ה שלכם, שותף לקבלת ההחלטות בכל אספקט של חיי הילדים, לטוב ולרע. 

השלב הבא בהורות המשותפת הוא עריכת ההסכם המשותף. אחרי שמצאתם את השותף שאתם מאמינים שמתאים לכם, מגיע הרגע לערוך את הסכם ההורות המשותפת שנערך ונחתם מול ערוך דין המתמחה בנושא. 

להורות המשותפת מספר יתרונות כאשר הבולטות ביותר הינם, הורה נוסף (או הורים נוספים במקרה של זוג חד מיני), יתרון כלכלי שכן "נטל" ההוצאות מתחלק בין ההורים כולם.

דילוג לתוכן